آنچه امروز درخبرها از زبان رییس جمهورمنتشر شد ، مشخص کرد که جلسات هشتگانه دولت و مجلس نتایجی پیرامون نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در برداشته است . همچنین به گفته دکتر احمدی نژادمقرر شده تا پایان بهمن و نهایتا در نیمه اول اسفند ، سازو کار پرداخت مبلغی قابل توجه به مردم به عنوان کمک آماده شود . این کمک که میزان و نحوه پرداخت آن هنوزبه طور رسمی بیان نشده به منظور بالا بردن قدرت خرید مردم باتوجه به شرایط بالارفتن ارز و قیمت کالاهای ضروری جهت تامین نیازهای پایان سال به تصویب رسیده است .همچنین رییس جمهور از ستاد تعزیرات و بازرسان آن خواستند که به صورت جدیتر با افراد سود جو برخورد کنند .

تحلیل خبر :

بارها مشخص شده که خبرهایی ازاین دست،  در افزایش قیمتها تاثیر بسزایی داشته است .شاهد عینی هنگام اعلام افزایش چند درصدی حقوق کارمندان در سالهای گذشته است که قیمتهانیز در ثبات منظمی وجود داشت . حال دراین وضعیت اقتصاد کنونی کشورکه هرفروشنده قبل از تحویل کالابه مشتری قیمت آن را ازتولید کننده یا توزیع کننده جویا می شود و تقریبا نظارتهااگر نگوییم بی اثراما کم اثر شده است ، پر واضح است که اعلام خبر پرداخت کمک نقدی به مردم در بالا رفتن قیمتها به شدت تاثیر خواهد داشت وشوک قیمتی در بازار بوجود خواهد آورد.. انتظار مردم دریافت کمک نقدی در این وضعیت نیست . چون هیچ تفاوتی در میزان بهره مندی آنان بوجود نخواهد آورد . انتظار مردم از دولت مردان و اقتصادیون دولتی و مجلس این است که در کنترل وثبات قیمتها تلاش نمایند . کنترل قیمتها باعث خواهد شد مردم با موجودی خود و یارانه دریافتی قانونی، اقتصاد زندگی را مدیریت کنند . چرا که اینگونه پرداختهای موقتی دولت به مردم با بالا رفت قیمتها دردرازمدت براقتصاد خانواده اثر سوء خواهد داشت و به ضرر مردم خواهد بود . اگر دولت بخواهد مرحله دوم هدفمندی یارانه هارا با کمترین تنش و نارضایتی اجرا نماید و پشتیبانی مردم را داشته باشد باید تمام توان خود را در کنترل و منطقی کردن قیمتها متمرکز نماید . علل مختلفی در عدم موفقیت دولت در کنترل قیمتها وجود دارد . یکی از علتهاعدم تفکیک سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است . این سازمان باید در آن واحد هم از تولید کننده حمایت کند و هم از مصرف کننده حمایت کند . شاید بهتر بود این دو ماموریت با مدیریتهای تفکیک شده اجرا می شد .

به هرجهت برای آماده کردن مردم در پذیرش اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیاز به کسب اعتماد مردم درکنترل بازار توسط دولت است که نیازمند هماهنگی بیشتر دولت بامجلس و استفاده از رهنمودهای سازنده و مدبرانه مقام معظم رهبری می باشد . 

 

 





برچسب ها : دولت.اقتصاد  ,