امید می رود با پیشرفت در مذاکرات، همه تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شوند.

این گفته ی آقای محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پس از نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک است. حالا گفته های دیگر اعضای گروه را توجه کنید ! 

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیش از همه، ما اقدامات اعتماد ساز را روی میز گذاشتیم تا هر کاری که می توانیم برای حرکت دادن این فرایند انجام دهیم. این پیشنهاد ها همچنان مطرح هستند، این نشست بسیار مهم بود و در فضایی خوب برقرار شد و پر انرژی بود. 

وزیرامورخارجه انگلیس ویلیام هیگ گفت در مقایسه با دیدارهای قبلی، پیشرفت بسیار مهمی از نظر لحن و فضای موجود به دست آمده است و من از آقای ظریف برای رویکردی که تا کنون انتخاب کرده است بسیار تشکر می کنم. ما در این هفته در نیویورک، روابط بسیار خوب کاری با وی ایجاد کرده ایم و این دیدار نیز بازتابی از این بود. 

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم  با حضور در نشست خبری بعد از مذاکرات وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 و ایران، گفت نوع ارائه و لحن هئیت ایرانی در این مذاکرات، بسیار متفاوت از قبل بوده است.

وی ضمن استقبال از این تغییر لحن، گفت مهم این است که این تغییر و نتایج این نشست به اقدامات عملی منجر شود.

حالا سوال اینجاست که :

آیا این همه سال ایرانیها از چه لحنی استفاده می کردند که خوشایند غربیها نبود و پس از هر دور مذاکره برتحریمها افزوده می شد؟

آیا دولت جدید و به خصوص جناب ظریف از چه لحنی استفاده کرده که استعمار پیر انگلیس اینگونه از او تمجید می کند و خانم اشتون در اندیشه اقدام بلند پروازانه است وجان کری جنگ طلب ،لحن گروه ایرانی را لحنی متفاوت از قبل می داند؟

اگر گروه ایرانی هنوز برسر اصول اصلی خود در مذاکرات پایبندهستند ، چه تغییری ایجاد شده که همه ی طرفها خوشحال از جلسه خارج شدند و مذاکرات را بسیار مثبت ارزیابی کردند ؟

جدول زمانی بلند پروازانه که مورد اشاره خانم اشتون است ، شامل چه تعهداتی می باشد ؟

به هرحال باید منتظر ماند تا شاهد دور دوم مذاکرات گروه 5+1 در ژنو باشیم که قرار است در 23و24 مهرماه برگزار شود . شاید مشخص شود که منظور وزیر خارجه ایران از پیشرفت در مذاکرات که باعث خواهد شد همه ِ تحریمهایی که در طول 34 سال علیه ایران وضع شده  لغو شود ، چگونه پیشرفتی است ؟!!

باید گفت اگر مشکل گروه ایرانی تاکنون فقط دست ندادن با وزیران خارجه آمریکا بوده یا فقط لحن خوبی نداشتند و همین باعث شده غربیها عصبانی شوند و سیل تحریمها را برمردم ایران تحمیل کنند ، که جفای بزرگی در حق مردم روا داشته اند .اما اگر گروه جدید ایرانی در مذاکرات نیویورک قول جدیدی به غربیها داده اندکه آنان اینچنین خرسند شده اند و مردم ایران از آن باخبر نیستند باید گفت خیانت بزرگی کرده اند . چرا که امام خمینی (ره) فرمودند :اگر چنانچه آمریکا و روزنامه­های آمریکایی از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند، قضیه چیست؟





برچسب ها : انرژی هسته ای  ,