با نگاهی دقیق به خیابانهاوبه خصوص چهارراههای شهرهای ایران در روز عیدفطر صندوقهای گوناگونی جلب توجه می کند که برای جمع آوری زکات فطریه بر پا شده است . هر کدام متعلق به سازمان یا خیریه ای است .عمده آنها کمیته امداد حضرت امام (ره) و یا سازمان بهزیستی می باشد . بخش دیگر صندوقها متعلق به سازمانهای مردم نهاد خیریه ای یا مساجد می باشد . فی نفسه اقدام خوبی به نظر می رسد . زحمت مردم را برای رساندن زکات به فقیر کم می کنند و این بار سنگین را از دوش آنها برمی دارند . اما :
آنچه در شرایط پرداخت زکات فطریه ماه مبارک رمضان آمده این است که باید ابتدا در بین اقوام و آشنایان درجه یک به دنبال مستمند باشیم واگر نبود در بین همسایگان و هم محلی هایمان جویای فقرا باشیم و اگر نبود در شهرمان فقیری بیابیم و زکات را به او بدهیم تا طعم شیرین عید فطر را بچشد و هدیه ی خداوند را دریافت کند . از طرفی وقتی مومنی نیازمندی را در بین اقوام یا همسایگان و یا همشهری های خود برای پرداخت زکات فطریه شناخت باعث می شود که در طول سال هم او را مورد حمایت خود قرار دهد و این یعنی دستگیری از محرومان به طور مستقیم و بدون واسطه . اکنون تصور کنید تعداد صندوقهای جمع آوری زکان در سطح شهرهای ایران را .شاید به تعداد صندوقهای اخذ رای و شاید چند برابر آن به واسطه تعدد سازمانهای خیریه . وجود این صندوقهی صرف نظر از هدف راحت کردن زکات دهنده معضلاتی را به همراه دارد که به چند نکته از آن اشاره می کنم .

1-     فقرا و نیازمندان توسط اقوام و همسایگان شناسایی نمی شوند و در طول سال از کمکهای آنان بی بهره می مانند .

2-   تاکید اصلی و احتیاط واجب اسلام در تسریع رساندن زکات قبل از نماز عید به نیازمندان بی اثر خواهد ماند و مبالغ جمع آوری شده در چرخه امور اداری و مالی معطل می ماند.

3-   مبالغ بسیاری برای تبلیغات و لوازم جمع آوریاز قبیل اجاره میزو صندلی وچتر سایبان و خوراک و گاهی حق الزحمه عوامل اجرایی هزینه می شود که قطعا ازاصل پولهای جمع آوری شده کسر می گردد.

4-     تعدد مراکز و نامهای خیریه کنترل صندوقها را غیر ممکن می کند و در این بین افرادی سودجو امکان جمع آوری زکات را بدست می آورند .

5-     نیازمندان در عین نیاز در روز عید فطر چشم به صندوقها دارند که " خدایا حق ما کی می رسد"

6-   ومهمتر ازهمه ی این نکات و نکاتی که به ذهن خواننده محترم می رسد اینکه ،هنگام پرداخت مستقیم زکات احساسی در انسان ایجاد می شودکه باعت شکر نعمتهای خداوند می شود وباعث دعا برای رفع نیاز نیازمندان می شود .اما در هنگام پرداخت غیر مستقیم و یاانداختن در صندوقهای جمع آوری زکات ، این احساس ایجاد نمی شود و گاهی در رسیدن مبلغ به نیازمند با ذهن انسان تردید راه می یابد .

پس چه خوب است کمک کنیم تاحکم اسلامی پرداخت زکات فطریه همانگونه که نقل شده اجراشود .همانگونه که باید باشد ، باشد .وجود صندوقهای جمع آوری کمکهای مردمی برای مستمندان ونیازمندان درطول سال بسیار کارمناسبی است اما چه خوب است در روز عید فطرمردم برای پرداخت زکاتشان جویای فقرا و نیازمندان شوند تا نعمت بزرگ داشتن و بی نیازی را سپاس گویند . اگر این صندوقها در روز عید فطر برپا نشود ، تمام مبلغ فطریه مسلمانان به نیازمندان می رسد و آنها هم جشن عید فطر را در تمکن مالی برگزار می کنند و شادمان از هدیه ی خداوند هستند .

خدایا: حاجت تمام نیازمندان را روا کن و آنهارا از دیگران بی نیاز فرما.
                                                                                                   عید فطر سال
1392
عید فطر





برچسب ها : اجتماعی  ,